Tuesday 24 July 2012

Konečně v ČR: Crème fraîche

Nedávno jsem šla na nákup do Glóbusu, a nevěřila jsem vlastním očím. Mezi smetanama je něco, co marně u nás hledám už roky, něco co mi nesmělo v Londýně či Lucembursku nikdy chybět v ledničce. ABSOLUTNÍ základ omáček a smetanových polévek v západní Evropě: Crème fraîche (čti: krem freš). Přidává se do čerstvě rozšlehaného brokolicového pyré plus vývar a voila, máte luxusní brokolicový krém. Houby v kastrolku s česnekem, přidáme crème fraîche a máme vynikajicí houbovou omáčku k steaku či na těstoviny. Přidat trochu do rizota a máme smetanové husté rizoto. A množství variací a dalších využití je nekonečný.



Nikdy jsem nemohla tady přijít na ideální nahrážku. Žlutý obal-smetana na vaření 12%-příliš tekutá, kysaná se nehodí, zbytek ani nevim, je jich tak strašně moc. Žlutá vítězila, něják to šlo, chuť slabší.. ale hlavně se vždy zdrcla ve vysokých teplotách, a po slabé brokolicové polévce zbyl tekutý zelený průjem s bílýma tečkama.

Crème fraîche je původně z Isigny-Sur-Mer v Normandii, Francie a má 28% tuku, což je hodně, a určitě to má i tato jediná verze která je k dostání u nás. Nejsem fanouškem tučných jídel, ale tady vůbec nevadí, jen stačí dát méně než se zdá. (V Londýně a Luxu jsem si kupovala low-fat nízkotučnou verzi, kterou tu možná začnou prodávat když budeme všichni kupovat vagóny a uděláme umělou poptávku!). Vydrží skoro měsíc v ledničce, stačí půl kelímku na omáčku pro dva nebo polévku pro dva. Nezdrcne se, zůstává velmi hustý a úžasně chutný sám o sobě, a přidáním do jídla jen podtrhne původní chuť a zároveň zesametí. Ty recepty co jsem výše zmínila nepřeháním, je to opravdu až tak moc jednoduché a chutné. Samozřejmě svou jednoduchostí velmi populární ve všech kuchyních, také v těch studentských (ale zde neklesá status či kvalita kvůli tomuto faktu - není to jako krabicové víno - u crème fraîche prostě nahrážka není)..   Více na: http://en.wikipedia.org/wiki/Crème_fraîche



Takže už možná chápete mou radost - už se prodává v ČR - V Globusu!!! Malý oslavný tanec se odehrál v tomto nově korunovaném králi všech hypermarketu (když se nikdo nedíval). Jedna krabička stojí do 30 Kč, už jsem si stihla s ním uvařit výborné krémové quinoa "rizoto", gnocchi s hlívou a zuketou, brokolicový krém, hráškovou kaši a chřestový krém, a už mi zase dělá radost vařit, protože takhle to má chutnat.

Taaaaakže zkoušejte, vařte a EXPERIMENTUJTE! Doufám, že zachutná.


P.S. Teď koukám že v Seafood shopu je podle Cuketky občas k sehnání nějáká za 98 Kč, což je pro mě novinka, neboť jsem nedávno Crème fraîche Czech Republic googlila a vyšlo jen pár diskusí od naštvaných cizinců, že to u nás neprodávají.


4 comments:

  1. jen bacha na to, že já ten článek o cf psal v roce 2008! :) ta informace o cf v seafoodu už nemá žádnou relevanci, cf je od té doby dostupná skoro v každém supermarketu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Viděla jsem, že jste to psal v 2008, měl to být update nadšení. Mrzí mě, že jsem si CF nevšimla.. Chodím do Tesca, malého Alberta a do Billy, a tam to aktivně občas kontroluji a nic! Tak ale hlavně, že se prodává :)

      Delete
  2. Hezký den, Globus ji má už delší dobu, já ji měl poprve někdy před rokem. Originál jsem měl ve Francii jen jednou a "gobuska" mi přišla stejně dobrá, jen levnější...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Všimla jsem si ho tam před pár měsíci.. zda se, že do Globusu budu vic chodit :) Diky za comment!

      Delete